Początek sezonu nagród pokazuje, że w większości kategorii póki co ławki kandydatów są bardzo krótkie. Kolejne grupy krytyków nagradzają te same osoby i filmy. Dzięki temu
Chloé Zhao wciąż nie przegrała walki o tytuł najlepszej reżyserki. Podwójnie nagrodzeni w ostatnim czasie zostali też aktorzy:
Maria Bakalova,
Frances McDormand i
Paul Raci. Sporo wyróżnień powędrowało też do rąk twórców "
Co w duszy gra". Jednak wśród animacji numerem jeden pozostaje "
Sekret wilczej gromady".
Najciekawiej wygląda na razie rywalizacja w kategorii aktor pierwszoplanowy, gdzie krytycy są najmniej zgodni. Podobną liczbę wyróżnień zdobyło już trzech aktorów. Interesująca może też być walka w kategorii najlepszy scenariusz adaptowany.
Faworyci w poszczególnych kategoriach (po 8 rozdaniach nagród):
FILM: "
Nomadland" (4 nagrody)
REŻYSERIA:
Chloé Zhao - "
Nomadland" (7 nagród)
SCENARIUSZ ORYGINALNY: "
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze" (3 nagrody)
SCENARIUSZ ADAPTOWANY: "
Może pora z tym skończyć" (3 nagrody); "
Nomadland" (2 nagrody)
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA:
Frances McDormand - "
Nomadland" (4 nagrody)
AKTOR PIERWSZOPLANOWY:
Delroy Lindo - "
Pięciu braci" (3 nagrody);
Chadwick Boseman - "
Ma Rainey: Matka bluesa" i
Anthony Hopkins - "
Ojciec" (po 2 nagrody)
AKTORKA DRUGOPLANOWA:
Maria Bakalova - "
Kolejny film o Boracie" (5 nagród)
AKTOR DRUGOPLANOWY:
Paul Raci - "
Sound of Metal" (4 nagrody)
ZDJĘCIA: "
Nomadland" (3 nagrody); "
Mały topór"** (2 nagrody)
MUZYKA: "
Co w duszy gra" (5 nagród)
ANIMACJA: "
Sekret wilczej gromady" (4 nagrody)
FILM ZAGRANICZNY: "
Bacurau"* i "
Na rauszu" (po 2 nagrody)
FILM DOKUMENTALNY: "
Time" i "
Dick Johnson nie żyje" (po 2 nagrody)
SCENOGRAFIA: "
Mank" (3 nagrody)
MONTAŻ: "
Może pora z tym skończyć" (2 nagrody)
* film nie zdobędzie Oscara, ponieważ nie został zgłoszony
**nie walczy o Oscary
Filmy z największą liczbą wyróżnień (po 8 rozdaniach nagród):
"
Nomadland" - 21 nagród
"
Co w duszy gra" - 8 nagród
"
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze" - 7 nagród
"
Ma Rainey: Matka bluesa", "
Kolejny film o Boracie" - po 6 nagród
"
Może pora z tym skończyć", "
Sound of Metal", "
Mank" - po 5 nagród
Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Chicago: Film: "
Nomadland"
Reżyseria:
Chloé Zhao - "
Nomadland"
Aktor:
Chadwick Boseman - "
Ma Rainey: Matka bluesa"
Aktorka:
Frances McDormand - "
Nomadland"
Aktor drugoplanowy:
Paul Raci - "
Sound of Metal"
Aktorka drugoplanowa:
Maria Bakalova - "
Kolejny film o Boracie"
Scenariusz oryginalny: "
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze"
Scenariusz adaptowany: "
Nomadland"
Animacja: "
Sekret wilczej gromady"
Scenografia: "
Mank"
Zdjęcia: "
Nomadland"
Kostiumy: "
Emma."
Montaż: "
Może pora z tym skończyć"
Efekty specjalne: "
Niewidzialny człowiek"
Muzyka: "
Co w duszy gra"
Dokument: "
Dick Johnson nie żyje"
Film zagraniczny: "
Na rauszu"
Obiecujący filmowiec:
Emerald Fennell - "
Obiecująca. Młoda. Kobieta"
Obiecujący aktor/aktorka:
Sidney Flanigan - "
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze"
Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Florydy: Film: "
Pierwsza krowa" (2. miejsce "
Nomadland")
Aktor:
Anthony Hopkins - "
Ojciec" (2. miejsce
John Magaro - "
Pierwsza krowa")
Aktorka:
Frances McDormand - "
Nomadland" (2. miejsce
Viola Davis - "
Ma Rainey: Matka bluesa" &
Carey Mulligan - "
Obiecująca. Młoda. Kobieta")
Aktor drugoplanowy:
Paul Raci - "
Sound of Metal" (2. miejsce
Brian Dennehy - "
Driveways")
Aktorka drugoplanowa:
Maria Bakalova - "
Kolejny film o Boracie" (2. miejsce
Yuh-Jung Youn - "
Minari"
Obsada: "
Mały topór" odc. "Mangrove" (2. miejsce "
Proces Siódemki z Chicago")
Reżyseria:
Chloé Zhao - "
Nomadland" (2. miejsce
Kelly Reichardt - "
Pierwsza krowa" &
Aaron Sorkin - "
Proces Siódemki z Chicago")
Scenariusz oryginalny: "
Minari" (2. miejsce "
Proces Siódemki z Chicago")
Scenariusz adaptowany: "
Może pora z tym skończyć" (2. miejsce "
Nomadland" & "
Ma Rainey: Matka bluesa")
Zdjęcia: "
Mank" (2. miejsce "
Mały topór" odc. "Lovers Rock")
Efekty specjalne: "
Possessor" (2. miejsce "
Tenet")
Scenografia: "
Mank" (2. miejsce "
Mały topór" odc. "Lovers Rock")
Muzyka: "
Co w duszy gra" (2. miejsce "
Tenet")
Dokument: "
Tajemnice Showgirls" (2. miejsce "
Dick Johnson nie żyje")
Film nieanglojęzyczny: "
Na końcu świata" (2. miejsce "
Minari")
Animacja: "
Co w duszy gra" (2. miejsce "
Sekret wilczej gromady")
Pierwszy film: "
Obiecująca. Młoda. Kobieta" (2. miejsce "
Ojciec")
Przełom:
Sidney Flanigan - "
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze" (2. miejsce
Maria Bakalova - "
Kolejny film o Boracie")
Nagrody Stowarzyszenia Hollywoodzkich Krytyków (pierwsza część): Nagroda za całokształt:
Dante Spinotti Aktor - Przełom:
Paul Raci - "
Sound of Metal"
Aktorka - Przełom:
Cristin Milioti - "
Palm Springs"
Najlepsze aktorstwo:
Aubrey Plaza - "
Czarny niedźwiedź"
Nagroda Game-Changer:
Nicole Beharie - "
Miss Juneteenth"
Nagroda za osiągnięcia w rzemiośle artystycznym:
Trent Reznor i
Atticus Ross za muzykę do filmów "
Co w duszy gra" i "
Mank"